Sunday 2 September 2012

GANGNAM STYLE

SHARE ILMU BY ---------> mindafahmidotcom

Anda semua tahu kan sekarang bangkit isu baru iaitu GANGNAM STYLE..  biasa tengok kan kt Youtube? macam- macam style. Perempuan, lelaki tak kurang hebatnya.. tak salah nak menari kalau ianya tidak mengundang apa- apa yang kurang selesa.. saya pun nengok jugak.. best kot. Kalau tak silap saya, mencecah 1 juta yang view video tu.. Memang macam tak masuka akal kan? Tapi tulah hakikatnya.

so, di sini saya ada nak share sesuatu yang saya dapat dalam Facebook.. copy bagi semua pambaca dapat share ilmu yang tuan penulis share kat Facebook. ( Dia pun bagi tau Share.. ) Semoga, segala Ilmu yang saya ambil dari tuan penulis di berkati Allah dan di Redhoi.. Amin.  JOM BACA
--------------------------------------------------------------------------------


1. Baik ke tidak? kalau baik teruskan. Kalau tak baik, tinggal.
2. Sopan ke tak? kalau sopan, promosikan. Kalau tidak, buat apa popularkan?
3. Syara' atau tidak? kalau ianya sebuah maksiat, melibatkan pendedahan aurat dan aksi- aksi yang mengiurkan, buat apa promosikan kepada ramai?
Menari salah tak?
Kalau tanya saya, secara asasnya menari tidak salah. Nak buat style apa pun buatlah. Selagi mana guideline syara'nya dijaga. Aurat dijaga, adab sopan dijaga, dan terpancar daripada tindakan kita itu wajah seorang muslim / muslimah yang beriman kepada Allah SWT, bukan sebaliknya.

Isunya bukan Gangnam Style. Isunya, apa style pun, mewajahkan Islam tak? Kalau Gangnam Style tu, kita menari, terpancar akhlak seorang muslim/muslimah pada diri kita, why not teruskan dan popularkan? Begitu juga dengan style-style yang lain.
Tetapi kalau sekadar akhirnya menunjukkan kerendahan akhlak, membuang kesopanan, menghilangkan keindahan peribadi seorang muslim/muslimah, kenapa teruskan dan popularkan?
Akhir kata, suka juga saya nak cakap kepada yang menegur isu Gangnam Style ni. Pertama, sila consider masyarakat yang tak faham pempraktisan Islam yang sebenar, gaya hidup Islam yang sebenar. Benda ini benda kemasyarakatan. Saya sendiri perasan ayat Gangnam Style ni bila ada sebuah keluarga melayu nak sambut raya, buat tarian gangnam ni. Jadi, janganlah tegur dengan sindiran dan perlian.
Ada orang, hidup tak dapat fikrah Islam.
Ada orang, ada fikrah Islam, tetapi belum mampu memahamkan seluruh keluarga. Keluarganya tak faham fikrah Islam, tetapi ada semangat nak tunjukkan ukhuwwah keluarga, buat video menari yang kalau dikira dengan aras ukur 'masyarakat sekarang ni', taklah teruk sangat. Kita pun sedia maklum, demam K-Pop memang kuat sekarang ini.
Da'ie kena consider benda ini. Kalau kita ni da'ie (penyeru) lah. Kalau kita ini ada tanggungjawab menjadi penghukum, itu cerita lain.
Jadi, janganlah teguran kita hingga melukakan. Memang ada masa, tegur kena tegas. Ada masa, sindiran itu perlu. Tetapi dalam bab 'orang sekadar tersilap cara nak ekspresikan kegembiraan dan hubungan erat kekeluargaan', saya tak rasa teguran menyindir, 'tunjuk kuat', adalah cara teguran yang baik.
Berikan solusi, berikan kaedah, biar orang faham titik asalnya silap di mana. InsyaAllah, mereka akan terkesan, faham, dan akan berusaha buat perubahan sedikit demi sedikit.

Credit by :  mindafahmidotcom

2 comments: